Multitask test




We geloven maar al te graag dat we niks hoeven te missen en alles bij kunnen houden als we multitasken zoals we doen bij multiscreening, constant onze socials checken en steeds maar schakelen tussen apps en tabs en tussen werk en privé. Maar helaas; dat we kunnen multitasken is een sprookje. De realiteit is dat wanneer je toegeeft aan de verleiding van multitasken je simpelweg minder gedaan krijgt. Onze hersenen zijn er niet op gemaakt om meerdere dingen tegelijk te doen. Je kunt ons brein zien als een penlite zaklamp die je ergens op richt in een verder pikdonkere kamer. De zaklamp belicht steeds een ander voorwerp en je zintuigen interpreteren die informatie waardoor je hersenen begrijpen wat je ziet. Wanneer je switcht van taak wordt als het ware een stukje andere informatie in je hersenen ‘belicht’. Het duurt telkens even voordat je ‘ziet’ wat de informatie is en wat je ermee moet doen. Wat je met multitasken doet is snel schakelen tussen verschillende neurale netwerken. Voorbeeld; je schrijft een email naar je manager en tegelijkertijd krijg je berichten binnen van de vriendengroep app over waar jullie vanavond gaan eten. Net zoals je aandacht van het ene device naar het andere beweegt, en daarmee van de ene informatie naar de andere, beweegt ook die zaklamp in je hoofd. Elke switch kost je tijd, inspanning en energie. Hierdoor wordt er in je brein minder efficiënt gecommuniceerd en wordt de informatie dus minder goed verwerkt. Het resultaat; We hebben minder gedaan en minder onthouden. Wanneer we multitasken reageert ons brein met het aanmaken van stresshormonen cortisol en adrenaline. Zeker weten dat dat ook nog eens een effect heeft op je humeur.


Wat onderzoeksresultaten

Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer jij je mail checkt, een berichtje leest of een telefoontje krijgt tijdens het maken van een belangrijk rapport, het 6 tot 12 minuten duurt, na de onderbreking, voordat je brein weer op volle toeren kan focussen. Dit noemen we ook wel ‘in een flow’ komen. Flow is een optimale staat van bewustzijn. Hierin functioneer je op je best en voel je je goed. Flow momenten hebben we nodig om voldoening te halen uit de dingen die we doen. Of dit nu het schrijven van een rapport is of je kind voorlezen, jij haalt op zo’n moment alles uit jezelf. Hoe meer flow momenten we ervaren, hoe gelukkiger we ons voelen.

Wat dacht je van de hoeveelheid fouten die we maken wanneer we multitasken? Dat zijn er vier tot vijf keer zo veel! En wat onderzoek ook heeft uitgewezen is dat multitasken jouw creativiteit in de weg staat. We kunnen uit de onderzoeken dus concluderen dat multitasken heel wat consequenties heeft.


Door het doen van de onderstaande test check je zelf wat het met je doet als je meerdere taken tegelijkertijd uitvoert.


Door het doen van de test heb je gezien dat multitasken je meer tijd kost, ongeveer zo’n 30 tot 40%. Misschien merkte je ook dat je er op zijn minst onrustig van werd en meer fouten ging maken.

Multitasken zorgt voor kwaliteits- en informatieverlies. Het is stress verhogend en door je gefragmenteerde aandacht kom je niet in een ‘flow’. Het leidt tot oppervlakkig en reflexmatig gedrag. Niet echt wat je wilt toch?

Single-tasken is de oplossing! Hou je bezig met één taak of activiteit tegelijkertijd. En maak je taak af, daar word je blij van. Zo ben je productiever, wordt de kwaliteit van je werk beter en ervaar je meer werkplezier!